loading...
دانلود فیلم خارجی| فیلم 2016
Admin بازدید : 344 1394/10/26 نظرات (0)

مقدمه

رده جدید محصولات ۱۴ و ۱۵ اینچی سونی در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۳ معرفی شدند و سونی در یک اقدام دور از انتظار مدل‌های پرطرفدار سری E و T را از رده خارج و مدل‌های جدید Vaio Fit را جایگزین آنها کرد. پس از ورود به بازارهای جهانی این اقدام سونی با استقبال قابل توجهی روبرو شد و سونی نشان داد طراحی جدید این شرکت که در نام آن نیز معنی پیدا کرده می‌تواند راه مدل‌های جذاب و متفاوت این برند را ادامه دهد.

عبارت Fit نماد طراحی مناسب این مدل‌ها در کمترین فضای ممکن است ضمن اینکه قدرت حمل دستگاه در کنار ویژگی‌های پردازشی و امکانات متنوع آن می‌تواند ترکیب شایسته‌ای از جهش سونی در مدل‌های جدید باشد. اگر سونی را با رقبایش مقایسه می‌کنید نباید انتظار زیادی از قیمت آن داشته باشید زیرا سونی روی ویژگی‌هایی تاکید دارد که معمولا در تست و بنچمارک‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و عیار سلیقه، در طراحی بدنه و امکانات مختلف آن قابل اندازه‌گیری نیست.

در این مطلب یک مدل ۱۴ اینچی از میان مدل‌های Vaio Fit را بررسی می‌کنیم که در سری F تولید شده و مانند سایر مدل‌های این رده برای کاربردهای مالتی‌مدیا و تا حدودی گیم قابل پیشنهاد است. این مدل با نام طولانی SVF15328SAB شناخته می‌شود و از پردازنده‌ Core i5‌ خانواده U استفاده می‌کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این مدل استفاده از یک پنل لمسی با قدرت تشخیص ۱۰ لمس همزمان است. فروش این مدل با توجه به شرایط بازار کاملا متغیر می باشد البته بیشتر سود بوده تا ضرر.

طراحی و ساخت

از مدت‌ها پیش لپ‌تاپ‌های سونی به واسطه طراحی قدرتمند خود شناخته می‌شوند در این مدل نیز بدنه صدفی دستگاه با جلای مات به همراه لبه‌های منحنی آن از الگوی قدیمی لپ‌تاپ‌های وایو پیروی می‌کند با این حال اندازه دستگاه کاهش پیدا کرده و وزن آن نیز ۲.۲ کیلوگرم است. به نظر می‌رسد سونی به اندازه‌ای که در طراحی بدنه و نمای ظاهری دستگاه موفق عملکرده تاکید زیادی روی وزن آن نداشته است.

 

وزن ۲.۲ کیلوگرمی اگرچه در مقایسه با سایر مدل‌های ۱۴ اینچی کاملا قابل توجیه است اما سونی وایو فیت ۱۴ را از سایر رقبای خود متمایز نمی‌کند. با نگاهی به لبه‌ها و حاشیه دستگاه متوجه ظرافت آن خواهید شد. جزییات زیادی در این قسمت‌ها مورد توجه قرار گرفته تا حدی که سونی برای جلوگیری از تداخل بصری، حتی برچسب لوگوی پردازنده‌های Core i5‌ اینتل را هم به رنگ سفید طراحی کرده است.

نمای سفید صرفی با پوشش مات در قسمت زیرین دستگاه جای خود را به پلاستیک مسلح با الیاف شیشه می‌دهد. این قسمت از حاشیه‌های کناری دستگاه آغاز می‌شود و تا بدنه زیرین ادامه پیدا می‌کند ضمن اینکه تمام پورت‌ها نیز در بخش مشکی رنگ این مدل قرار گرفته‌اند. ضخامت پنل در مقایسه با سایر مدل‌های مشابه حدود یک میلی‌متر بیشتر است که این موضوع را می‌توان به قابلیت‌های لمسی پنل و استفاده از شیشه‌ محافظ نسبت داد.

قاب اطراف پنل استاندارد است و ضخامت زیادی ندارد با این حال در میان قاب‌های باریک نیز قرار نمی‌گیرد. لولاها در پایین پنل بطور کامل درون بدنه قرار دارند و چرخش آنها با سمت بیرون ادامه پیدا نمی‌کند. زمانی که پنل را باز و بسته می‌کنید متوجه استحکام این لولاها خواهید شد با این حال مانند سایر مدل‌های لمسی، هنگام لمس پنل، مقداری جابجایی در وضعیت آن دیده می‌شود.

در سمت بیرون دستگاه زمانی که پنل را می‌بندید بطور کامل سطح دستگاه را پوشش نمی‌دهد و در قسمت انتهایی مقداری با حاشیه پایینی بدنه فاصله دارد که این موضوع را می‌توان به عنوان امضای طراحی در مدل‌های جدید FIT تعریف کرد. زیرا در این حالت به نظر می‌رسد پنل به درستی در جای خود «فیت» شده است. باتری این مدل را می‌توانید از دستگاه جدا کنید و دو محفظه مستقل نیز برای ارتقای بخش‌های درونی مانند رم و هارد دیسک در زیر دستگاه دیده می‌شوند.

پورت‌ها و اتصالات

در مدل ۱۴ اینچی وایو فیت سونی از چهار پورت USB استفاده شده است که دو عدد از آنها بر اساس فناوری نسل سوم این پورت فعالیت می‌کنند و سرعت آنها به پنج گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. این موضوع را می‌توان یکی از مزیت‌های SV-F142190X دانست زیرا اغلب مدل‌های موجود دارای سه پورت USB هستند.

 

نکته دیگری که شاید در نگاه اول جلب توجه نکند استفاده از دو سوکت صوتی برای ورود جم ۳.۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون است. اهمیت این موضوع به رده کاربری دستگاه ارتباط دارد و برای یک دستگاه مالتی‌مدیا که امکانات صوتی و تصویری آن در کاربرد لپ‌تاپ تاثیر دارند می‌تواند مهم باشد بنابراین امکان استفاده از میکروفون‌های حرفه‌ای مجزا نیز از دیگر ویژگی‌های این مدل است. خروجی تصویری این دستگاه شامل یک درگاه HDMI است که مانند بخش صوتی و درگاه شبکه، در حاشیه سمت چپ دستگاه قرار دارد و در سمت مقابل نیز می‌توان از درایو نوری استفاده کرد.

صفحه‌ی نمایش و بلندگوها

نمایشگر این لپ تاپ مجهز به فناوری IPS نیست اما زاویه دید و اشباع رنگ‌ها در آن تفاوت چندانی با مدل‌های مجهز به این فناوری ندارد. در واقع می‌توان گفت فیلترهای تصویری و فناوری‌های اختصاصی سونی که از گذشته در بخش نمایشگرها ممتاز بوده در این مدل نیز کارایی خود را نشان می‌دهد.

 

روشنایی این مدل نیز اگرچه به عنوان یک ویژگی مطلوب قابل بحث نیست اما کیفیت کافی برای مشاهده محتوای تصویری را دارد و تصاویر آن درخشان و زنده هستند.

اسپیکرهای دستگاه را در بخش جلوی نوت‌بوک مشاهده می‌کنید و در میان این دو اسپیکر نیز محل ورود کارت حافظه قرار گرفته است. معمولا از لپ‌تاپ‌ها به صورت فردی استفاده می‌شود ولی کیفیت و حجم صدای اسپیکرها برای پوشش کامل فضای یک اتاق استاندارد مناسب است.

کیبورد و تاچ پد

کیبورد دستگاه در فرم جزیره‌ای طراحی شده و دارای نور پس زمینه سفید است. این طراحی جذابیت کار با صفحه کلید را افزایش داده ضمن اینکه کلیدها نرم و روان هستند و تایپ با آنها لذت بخش است. کیلدها در سایز کامل طراحی شده‌اند و اندازه کلیدهای عملکردی در هر دو طرف کیبورد نیز مناسب است. سونی ترجیح داده از اندازه کوچک‌تری برای کلیدهای کنترلی در اولین ردیف از دکمه‌های صفحه کلید و کلیدهای جهت نما استفاده کند. سطح پنل توسط یک لایه براق پوشیده شده  و با توجه به توانایی لمسی پنل بهتر است از تماس دست آلوده با نمایشگر خودداری کنید.

 

تاچ‌پد اندازه مناسبی دارد و از قدرت تشخیص لمس مناسبی برخوردار است. در این قسمت برای کلیک‌های چپ و راست کافی است قسمت انتهایی صفحه لمسی را به آرامی بفشارید. این روش علاوه بر تاثیر در طراحی محیط داخلی لپ‌تاپ باعث افزایش فضای کاربردی تاچ‌پد شده است. پنل توانایی مناسبی در تشخیص لمس دارد و می‌تواند بطور همزمان ۱۰ نقطه لمس را شناسایی کند.

سطح نیمه زبر آن نیز مزایای خاص خود را دارد ولی بهتر است از انگشتان چرپ برای کار با لپ تاپ استفاده نکنید. تاچ‌پد توانایی تشخیص چندین نقطه لمس را دارد و از طریق این ویژگی می‌توان فرمان‌های تعریف شده در ویندوز هشت را به راحتی اجرا کرد.

اگر به سمت راست تاچ‌پد توجه کنید دو لوگوی کوچک را مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده پشتیبانی این مدل از فناوری NFC هستند. از طریق این فناوری می‌توانید با نزدیک کردن ابزارهای همراه، فعالیت‌هایی مانند انتقال دستورات و داده‌ها را انجام دهید.

عملکرد سخت‌افزاری

پردازنده این مدل از نوع Core i5 3537U است. این پردازنده‌ها در میان مدل‌های ULV یا کم مصرف اینتل قرار دارند و ۱۷ وات انرژی مصرف می‌کنند این در حالی است که اغلب مدل‌های عمومی دارای توان ۳۵ وات هستند. این مساله اگرچه مقداری سرعت پردازنده را در مقایسه با دیگر پردازنده‌ها کاهش می‌دهد اما در مقابل تاثیر قابل توجهی روی عملکرد باتری دارد. استفاده ۳۵۳۷U برای یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا انتخاب هوشمندانه‌ای است زیرا علاوه بر استفاده از مزایای آن می‌توان ضعف‌های پردازشی را توسط بخش گرافیکی پوشش داد. سونی در این بخش از تراشه GT 740M استفاده کرده است که توان مناسبی برای رمزگشایی از انواع محتواهای تصویری و حتی اجرای بازی‌های سه‌بعدی جدید دارد.

 

در نتیجه اگرچه نمی‌توان SVF15328SAB را به عنوان یک مدل گیمینگ معرفی کرد اما این به معنی عدم اجرای بازی‌ها در سطح جزییات متوسط و بالا نیست. این بخش دارای دو گیگابایت حافظه گرافیکی است و از طریق فناوری انویدیا اپتیموس نیز می‌توان از توانایی سوییچ خودکار میان هسته گرافیکی پردازنده و تراشه مستقل گرافیکی بهره برد.

توسط این قابلیت، زمانی که دستگاه در حال اجرای برنامه‌های عمومی است از هسته گرافیکی HD4000 استفاده می‌شود که توان مصرفی پایین تری دارد و زمانی که سیستم‌عامل دستور اجرای رابط‌های گرافیکی مانند دایرکت ایکس را می‌دهد یا در حال رمزگشایی از فایل‌های تصویری مانند DIVX است تراشه گرافیکی به کمک سیستم خواهد آمد. از دیگر ویژگی‌های این مدل می‌توان به هشت گیگابایت حافظه DDR3 اشاره کرد که همراه با یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی در این مدل قرار گرفته‌اند.

باتری

باتری این مدل از نوع ۲۶۷۰ میلی‌آمپر است. این ظرفیت در مقایسه با مدل‌های حجیم چندان زیاد نیست اما می‌تواند انرژی مورد نیاز این مدل را تامین کند بطوریکه در سطح روشنایی ۳۳ درصد می‌توان تا ۶ ساعت از آن بهره برد.

جمع‌بندی

در میان برندهای عمومی، یک مدل ۱۴ اینچی با نمایشگر لمسی در خانواده لپ‌تاپ‌های مالتی مدیا به همراه پردازنده Core i5، تقریبا ۱۵ درصد ارزان‌تر از این مدل عرضه می‌شود اما باید توجه داشت که سونی نیز همانند اپل سیاست‌های خاص خود را در قیمت گذاری دارد.

 

در نتیجه مقایسه نسبت کارایی به قیمت این مدل نیز چندان منطقی نیست. ویژگی‌های این محصول زمانی که در کنار سایر مدل‌های این برند قرار گیرند می‌توانند به عنوان برتری‌های SVF15328SAB محسوب شوند اما باید توجه داشت لپ‌تاپ‌های سونی بیشتر از آنکه به واسطه توان پردازشی خود مشهور باشند از طریق طراحی جذاب بدنه و امکانات منحصر به فرد صوتی و تصویری شناخته می‌شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود فیلم و سریال ، دانلود رایگان فیلم ، دانلود رایگان سریال ، دانلود سریال ایرانی ، دانلود فیلم ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی